Wie zijn wij:

Stichting Onbeperkt is een aangepaste zwemstichting die hoopt uit te groeien tot een waar fenomeen op het gebied van gehandicaptensport in de Zuid-Westhoek van Friesland. Stichting Onbeperkt biedt bewegen in het water voor zowel kinderen als volwassenen. Wij zijn een groep enthousiaste mensen die het belangrijk vinden dat iedereen de mogelijkheid kan krijgen om te kunnen zwemmen. Gezelligheid, humor of presteren, alles bieden wij met evenveel plezier aan.

WAT BIEDEN WIJ?

Wij zijn Stichting Onbeperkt, een grote groep enthousiaste mensen die zich inzetten om mensen met een beperking de mogelijkheid te bieden te bewegen in het water.

Wij bieden diverse vormen van zwemmen aan

• Watervrij maken
  • Diploma zwemmen
  • Recreatief/vrij zwemmen (al dan niet onder begeleiding)
  • Eventueel begeleiding van een fysiotherapeut (i.o.)

De begeleiding

De begeleiding door onze vrijwilligers richt zich op de individuele mogelijkheden van de zwemmer evenals zijn/haar wensen. Dit kan betekenen dat wij zwemmers begeleiden in het kunnen ontspannen in het water, watervrij maken, maar soms ook diplomazwemmen. De begeleiding kan er anders uitzien dan bij een reguliere zwemstichting. Zo kan het bijvoorbeeld lijken of kinderen meer spelen in het water, terwijl er duidelijke doelen achter het spel zitten, welke een voordeel vormen voor het leren zwemmen. Ook een belangrijk verschil in de begeleiding is, dat er meer tijd wordt genomen om bijv. een diploma te halen, doordat er aangesloten wordt op de mogelijkheden van de zwemmer.
Er zijn veel vrijwilligers die zich inzetten voor Stichting Onbeperkt, zodat indien nodig een zwemmer 1 op 1 begeleiding kan krijgen.
Professionaliteit vinden wij erg belangrijk. Omdat we werken met vrijwilligers is dat soms lastig. Om de professionaliteit te waarborgen hebben we ook een aantal gediplomeerde zwemonderwijzers in het water. Zij ondersteunen de vrijwilligers zonder deze kennis. Verder zorgt het bestuur van Stichting Onbeperkt dat iedere vrijwilliger gerichte informatie krijgt over de beperkingen van zijn zwemmer. Ook worden er trainingen voor de vrijwilligers georganiseerd.

De methodiek
Wij maken gebruik van het gastenvolgsysteem. Allereerst zien wij onze zwemmers als gasten. In veel instellingen en in de samenleving worden onze zwemmers als een persoon met een beperking gezien. Bij ons willen wij ze als gasten zien, zonder beperking, als mens. Wij zijn bereid om hulp te geven daar waar de gast dat aangeeft, en binnen onze mogelijkheden. Het volgsysteem houdt in dat we onze gast volgen in zijn/haar groei in het zwemmen. We observeren en screenen de gasten. Dit gebeurt periodiek. We streven de ontwikkelingsdoelen na op een eigen- en zinnige manier. Met inzicht in de voortdurende zorg voor elke gast streven we de einddoelen na. Onze stichting wil onze gasten verder begeleiden in hun groeiproces naar een innerlijk balans.

Waar en wanneer:
We zwemmen elke woensdagavond buiten de schoolvakanties om van 18.45 uur tot 19.30 uur in de Rolpeal te Workum. De temperatuur van het water is aangepast (30 a 31 graden).

In Workum aan de Weverswei 2 staat het zwembad de Rolpeal.

Elke woensdagavond, buiten de schoolvakanties (Noord) om, zwemmen we daar van 18.45 tot 19.30 uur. Een jaar zwemmen kost 125 euro, ingaande per september. Het is mogelijk om in twee gedeelten te betalen in overleg met de penningmeester. Hier komt dan wel 5 euro overheen.
Mocht jij je halverwege deze periode opgeven, rekenen we uiteraard alleen de gezwommen periode per kwartaal. Ter kennismaking mag je de rest van dat kwartaal gratis meedoen! Het zwemmen vind plaats in de Rolpeal te Workum. Dit 25 meter bad heeft verschillende handige faciliteiten voor ons:

• Er is een tillift aanwezig.
  • Doucherolstoelen zijn aanwezig.
  • Watertemperatuur (het 2 baans gedeelte is op maandag, woensdag en vrijdag extra verwarmd tot 31 graden Celsius. De 4 baans is 28 graden Celsius).
  • 1 aparte aankleedruimte voor mindervaliden.
  • 2 grote aankleedruimtes.
  • Meerdere kleine aankleedhokjes.

Kosten:
Een jaar zwemmen kost 125 euro. Het is mogelijk om in gedeelten te betalen in overleg met de penningmeester. Hier komt dan wel 5 euro overheen.

Een sportjaar loopt van 16 augustus t/m 15 augustus daaropvolgend. Mocht jij je halverwege deze periode opgeven, rekenen we uiteraard alleen de gezwommen periode per kwartaal. Ter kennismaking mag je 1x gratis meedoen!

Interesse in het komen zwemmen bij ons?
Wil je je aanmelden of wil je eerst wat meer informatie? Je kunt dan bellen, of e-mailen met Aagje de Vries (zie bestuur voor adresgegevens).